BOLESTI HRUDNEJ CHRBTICE - ČO ICH SPÔSOBUJE A AKO SA ICH ZBAVIŤ?

OH.Physio - WEB-50.png

Bolestí medzi lopatkami sa vyskytuje čoraz viac.

Napriek tomu že sú bolesti hrudnej chrbtice menej spomínané ako bolesti krížov alebo krčnej chrbtice, postihujú čoraz viac ľudí. Najčastejšie sa jedná o ženy, matky v období po pôrode, no výnimkou nie sú ani adolescenti a deti. Vysoká prevalencia je taktiež u manuálne pracujúcich profesií, či u kancelárskych pracovníkov.

Pokial vylúčime všetky závažné ochorenia,ktoré môžu spôsobovať bolesti a patria do rúk lekára, doménou fyzioterapeutov sú hlavne bolesti spôsobené chabým držaním tela, nedostatočnou mobilitou hrudnej chrbtice a rebier, dlhým sedením pred PC, nedostatkom prirodzeného pohybu, opakovanými nevhodnými pohybmi v práci, oslabeným svalmi či nosením ťažkých batohov u detí. Narozdiel od krčnej a driekovej chrbtice poruchy platničiek sú v tejto oblasti pomerne raritné. Bolesti môžu byť spôsobené svalmi, väzivami, nervami i hypersenzitívynimi kĺbmi.

Aké su príznaky?

Hrudná chrbtica je špecifická v tom, že sa na ňu pomocou kĺbnych spojení upínajú rebrá. Je teda súčasťou hrudníku a preto pri jej dysfunkcii pozorujeme širokú škálu prejavov.

• pichanie na hrudníku

• pálenie

• tlak na hrudnú kosť

• problémy s dýchaním

• tlak na hrudi

• bolesti medzi lopatkami

• príznaky infarktu či búšenie srdca a prudké kolísanie tlaku

Toto všetko môže spôsobovať hrudná chrbtica!

Funkcia hrudnej chrbtice a dôvody problémov

Keď sa pozrieme na anatómiu stavcov hrudnej chrbtice zistíme, že je stvorená na otáčanie. Jednotlivé telá stavcov sa vedia perfektne stáčať proti sebe, dokonca to priam milujú. Stuhnuté rigídne hrudníky však túto schopnosť strácajú a tým sa vytráca aj plná mobilita rebier. Hrudný kôš by však mal byť dokonale mobilný aby nám umožňoval nasávanie a vypudzovanie vzduchu počas dýchania.

Prečo hrudník stráca mobilitu? Pretože nevyužívame jeho plný rozsah pohybu. V práci väčšina z nás 8 hodín sedí pri stole s ramenami spadnutými dopredu a zväčšenou hrudnou kyfózou. Prsné svaly sa skracujú, stavce sa nehýbu a medzi lopatkami sa tvoria spazmy. V bežnom živote nám chýbajú záklony a rotácie. Pre mnohých ľudí je po čase záklon alebo narovnanie nepríjemné až bolestivé - ak tieto pohyby vôbec dokážu vykonať.

Čo s tým?

Pokiaľ máte kancelársku prácu a našli ste sa v týchto vetách - nezúfajte, nič nie je stratené. A ani nemusíte hneď meniť prácu.
Začnite sa venovať svojej chrbtici a získajte späť jej plnú pohyblivosť. Fyzioterapia využíva celú škálu techník ako sú masáže mäkkých tkanív, uvoľnenie svalov a triggerpointov, mobilizácie na tlmenie bolesti a zvyšovanie rozsahu pohybu, strečing a posilňovanie svalov, tejping, ergonomické opatrenia… . Hlavnou súčasťou rehabilitácie sú však mobilizačné cvičenia na znovuzískanie pohyblivosti, ktoré vás v Alpha Fyzio naučíme.

Pripravili sme vám však aj cviky na doma, ktoré pri bolestiach môžete vyskúšať.

V prípade, že Vás trápia bolesti medzi lopatkami alebo obmedzenia pohybu a hľadáte pomoc, obráťte sa na nás. V Alpha Fyzio ste viac než vítaní a budeme sa tešiť na spoločný boj s Vašimi bolesťami, pretože
MY SME #ŽIVOTBEZBOLESTI

Mail: info@alphafyzio.sk
Facebook: AlphaFyzio
Instagram: AlphaFyzio

SEDAVÁ PRÁCA A BOLESTI KRČNEJ CHRBTICE.

DOBRÝ DEŇ, ROBÍTE AJ…?